Er første faktura høyere enn forventet?

Kan vi snakke litt om faktura? Ikke det hippeste samtaletemaet kanskje, men likevel – vi mener det kan være verdt å svinge innom.

22. mai 2019

Er første faktura høyere enn forventet?

Kan vi snakke litt om faktura? Ikke det hippeste samtaletemaet kanskje, men likevel – vi mener det kan være verdt å svinge innom.

Fakturaer er nemlig ganske interessante – hvis du bare legger godviljen til. Tenk at et enkelt stykke papir med noen tall på, eller noen linjer på en skjerm, kan føre til en hel rekke ulike reaksjoner.

Kanskje byr den på gledesfryd over at man har fått en skikkelig god avtale? Eller litt spenning før man sjekker saldoen? En kjip følelse i møte med fakturaer derimot, er følelsen av å ikke forstå. Når man ser på tallene og beskrivelsen, og føler seg mindre smart enn det man faktisk er. Den følelsen unner vi ingen av våre kunder, og det er akkurat derfor vi nå sitter her og snakker om fakturaer.

Vi er opptatt av at du skal føle deg trygg på at du betaler for akkurat det du skal, og ikke mer. For vi skjønner godt at du heller vil spare til ny båt enn å betale ekstra for internett. Eller kanskje har du safari i sikte?

Kanskje er du helt fersk som kunde i i Altifiber? I så fall må vi bare stoppe opp et lite øyeblikk, fyre opp en liten salutt og si velkommen skal du være!

Vi har funnet frem selvinnsikten og funnet ut at en ting som kan være forvirrende som ny kunde er at den aller første fakturaen av og til ser feil ut ved første øyekast.

Her har man blitt lovet en kjempepris i måneden, og så er det av og til et annet tall som står på fakturaen? Dette finnes det selvfølgelig en forklaring på, for vi har ikke for vane å fakturere mer bare for gøy.

Det har seg sånn at vi pleier å fakturere for to måneder av gangen. Det er fordi datasystemet vårt er lagt opp slik, og akkurat nå har vi ikke mulighet til å fakturere for en måned om gangen. Fakturaene vi sender kommer midt mellom de to månedene det blir fakturert for. Alle våre kunder betaler på denne måten for en måned på etterskudd, og en annen måned på forskudd.

Hvis tilfeldighetene gjør at du blir ny kunde eller bestiller en ny tjeneste i løpet av gjeldende fakturaperiode, vil du derfor ikke få faktura på dette fra oss før neste periode på to måneder. Og da vil du bli fakturert for de to månedene som alle blir fakturert for, i tillegg til de dagene du var kunde i forrige periode.

For å si det litt enklere:
Blir du kunde 16. mars, vil du ikke få faktura før fakturering for mai–juni.
På første faktura vil du da skulle betale for halve mars, april, mai og juni, og beløpet vil derfor bli høyere enn din faste månedspris.

For å gjøre det mindre overveldende på hovedfakturaen samler vi sammen noen tjenester (f.eks. filmleie og samtaleavgift) til et summert beløp på en linje. Tjenester som varierer fra måned til måned, for eksempel hvis du ikke leier like mange filmer hver måned, blir alltid fakturert på etterskudd. Skulle du være i humør for flere detaljer finner du alltid en spesifisert oversikt på ​Mine sider​ under forbruksoversikt på ​altifiber.no.

Andre ting som i visse tilfeller kan være forvirrende er moms. Eller mva som de proffeste blant oss kaller det. Av og til kan det nemlig se ut som om det er unødvendig mange linjer på fakturaen på tilsynelatende samme ting. Dette henger sammen med den flotte setningen avgiftsfritak for elektroniske nyhetstjenester i Norge​. På godt norsk betyr dette at nyhetskanaler du ser på hjemme i stua betaler du ikke moms for. Derfor er TV-pakker som inneholder nyhetskanaler delt i to på fakturaen. Ikke noe de fleste trenger å bruke mye tankekraft på, men det kan jo være nyttig å vite hvis du skulle få spørsmål om mva i en quiz en gang?

Hver gang vi sender ut ny faktura ønsker vi også å gi noe mer til kundene våre enn bare tall på noen linjer. Derfor gir vi alltid en liten artikkel på kjøpet. Her får du blant annet et innblikk i ulike lokalsamfunn og hvilke ringvirkninger vi erfarer på stedene vi bygger ut fiber.

For som vår administrerende direktør Toralf Nyheim pleier å si:
– Fiber hindrer fraflytting fra små kommuner og grisgrendte strøk; fiber spiller på lag med kommunen, gründeren, besteforeldre; fiber bygger lokalsamfunn.

Disse artiklene, samt oppdatert informasjon om prisendringer og annen informasjon blir som sagt sendt ut sammen med fakturaen din. Har du eFaktura, finner du det ved å trykke på fakturainfo og nyheter​ nederst på fakturaen.

Visste du forresten at du slipper å betale fakturagebyr hvis du benytter deg av eFaktura? Et kjempetips er med andre ord å ta en sjekk i nettbanken og sørge for at du får fakturaen fra oss der. Merk at det er forskjell på eFaktura og AvtaleGiro. Det er altså eFaktura du er ute etter her, i hvert fall hvis du vil bruke gebyrpenger på noe annet spennende. Leie en film eller noe?

Har du flere spørsmål? Sjekk ut våre ​ofte stilte spørsmål om faktura​.